Poskytovatelia, máte aktualizovanú ochranu osobných údajov v súvislosti s pandemickou situáciou?
Od 1. septembra majú prevádzkovatelia, ktorí sú súčasne aj zamestnávateľmi, novú povinnosť v súvislosti s opatrením úradu verejného zdravotníctva. Zamestnávateľ môže pri vstupe zamestnanca požadovať preukázanie sa informáciou o absolvovaní izolácie v domácom alebo inom prostredí.
Zamestnanec preukáže splnenie tejto povinnosti:
- po ukončení negatívnym výsledkom RT-PCR testu na ochorenie COVID-19
- potvrdením o prekročení štátnej hranice Slovenska, pokiaľ zamestnanec navštívil tzv. rizikovú krajinu
V opačnom prípade je zamestnávateľ povinný oznámiť túto skutočnosť príslušnému regionálnemu úradu a odoprieť takejto osobe vstup do priestorov.
Právnym základom pre zamestnávateľa je čl. 6. odst. 1, písm. c) všeobecného nariadenia o ochrane osobných údajov. Táto zákonná povinnosť súvisí ďalej so zákonom:
– č. 124/2006 Z. z. o bezpečnosti a ochrane zdravia pri práci, zamestnávateľ je povinný uplatňovať prevenciu a zavádzať opatrenia nutné pre bezpečnosť a ochranu zdravia pri práci
– č. 355/2007 Z. z. o ochrane, podpore a rozvoji verejného zdravia, zamestnávateľ je povinný prijímať opatrenia na predchádzanie vzniku a šírenia prenosných ochorení.
Zamestnávateľ by mal vopred svojich zamestnancov informovať o tom, že sú povinní zamestnávateľovi oznámiť, že navštívili takúto krajinu.
Informačná povinnosť zamestnávateľa je v súlade s čl. 13 všeobecného nariadenia. V realite ju zamestnávateľ môže sprostredkovať zamestnancom formou interného predpisu, intranetu, osobne alebo formou vývesky. Je dobré, ak skontroluje spätnú reakciu, či sa všetci zamestnanci oboznámili s touto povinnosťou.
Zamestnávateľ ako prevádzkovateľ (podľa GDPR) by mal mať aktualizovaný záznam o spracovateľskej činnosti a ak má aj bezpečnostnú smernicu.